THE MARS TRIOLOGY (three video's)



Mars I Imagine the you on the other side
Mars I Imagine the you on the other side
Mars II Tomatoes From Mars
Mars II Tomatoes From Mars
Mars III Holzwege
Mars III Holzwege


Mars I / Video: Imagine The You On The Other Side


 

Op 18 feburari 2021 is de Marsrover Perseverance (=Volharding) geland op de rode Planeet Mars. Belangrijkste doel: is er leven op Mars of geweest? Nieuwe mogelijkheden dienen zich in de toekomst mogelijk aan: gaan we wonen op Mars als de aarde niet meer leefbaar is? 
De foto’s die tot nu toe gemaakt zijn van Mars geven een beeld van kale grond.

Er is tot nu geen leven. 

 Kunnen wij ons voorstellen op Mars te leven (on the other side)?

Hoe kijken wij naar onze planeet? Is ver weg alleen interessant?  

Can we be Plugged back in on earth? 

Muziek: “Plugged In” door Repeat Repeat. 

I know too much yet I know nothing at all We can stand on higher ground Watching all them crawl Lead me to the garden I need another sin I know too much Can I please be plugged back in? Can I please be plugged back in? Can I please be plugged back in? Can I please be plugged back in?

Stem CNN over orkanen op Filipijnen feb 2021
Voice CNN over de Marslanding en het maken van fotomateriaal. 

Voice Man van NASA: enthousiasme over bereikte landing.

Foto Imagine The You On The Other Side: Building Contemporary Art Museum St. Louis VS



Mars II /Video: Tomatoes from Mars

 Muziek gecomponeerd door Annemarie Cilon. Tellen in verschillende talen, Bevat verschillende lagen, enthousiasme, vervreemding, 
territorium (van wie is Mars?) Gaan we in de toekomst grondstoffen gebruiken van Mars voor de Aarde? 

 Er wordt met (gelijkende) grond van Mars proeven gedaan met de groei van tomaten enz. Dit o.a. in labs Wageningen Universiteit NL  

Deze planten die groeien op grond van Mars worden als heel bijzonder gezien. Kunnen we het bijzondere van onze eigen natuur op Aarde opnieuw gaan zien?


Mars III / Video Holzwege

Tekst in Video:

Preface to Martin Heidegger's Holzwege

 

Wood is an old name for forest.

In the wood there are paths, mostly overgrown, that come to an abrupt stop where the wood is untrodden. 

They are called Holzwege.

Each goes its seperate way, though within the same forest.

It often appears as if one is identical to another. 

But it only appears so.

Woodcutters and forest keepers know these paths.

They know what it means to be on a Holzwege.

 

Music in video: Phantom Pulse 20'44"

By Dai Fujikura (Japan) / Lucerne Percussion Group/Michel Cerutti

 

Drawings by Annemarie Cilon

Made on IPAD

 

Voices: Text Preface Martin Heidegger

translated by Google Translate in German and English. 

 



Images in the video:

1.     Woodcutter in the Forest*. Painting by Seker Ahmet Pasa Turkije 1841-1907

2.     Drawings (tracks in the Forest) / IPad by Annemarie Cilon

3.     The Jungle , Vaupes January 2020 | Luis Angel (defenders of the Colombian Amazon). Source; OpenDemocracy.net 

4.     Forestkeepers in Vietnam for 20 years: Njuen Manh & Ro Mah Kem. Foto Tienphong.vn  2017

5.     The murder of an indigenous forest keeper by illegal loggers. Paulo Paulino Guajajara. Arariboia Reserve. Elmundo.es 2/11/2019

6.     Deforestation Brazil Sao Paulo July 2020. Source; France24.com

7.     Ilegal logging of a tree in the Brazilian Amazon. Elmundo.es 2/11/2019

Mars III Holzwege gaat voor mij over de verschillende interpretaties van een zelfde ruimte, in dit geval het bos. De tekst van Heidegger beschrijft de paden die ontstaan en gebruikt worden door zowel bosbeschermers als houthakkers. De paden lijken identiek aan elkaar maar zijn het niet. Ieder heeft zijn eigen belangen. Ook het abrupt stoppen is voor mij een metafoor voor de verdwijnende bossen, het evenwicht kan ineens 
kantelen naar iets onontkoombaars. De mens kan niet alles overzien, je kan niet zien niet wat ‘in de bossen (wereld) speelt. 
 "Seker Ahmed Pasa (Painter of 'woodcutter in the Forest') faced the forest as a thing taking place in itself, as a presence that was so pressing that he could not maintain his distance from it. The viewer is both making his way through and seeing himself engolfed (verzwolgen) by the forest.  “There are truths which can only uncovered ..in the folds between cultures and epochs”. ("Er zijn waarheden die alleen kunnen worden ontdekt ... in de plooien tussen culturen en tijdperken"). 

The Forest is a thing by itself, a being that come to us". 

 

Quote of John Berger 1926-2017 Kunstcriticus en schrijver)